Antonín Procházka

VĚRNÍ ABONENTI

Co se stane, když si manželé
sednou v hledišti každý jinam
a on dostane mladou půvabnou sousedku

fotogalerie

videoukázky


Délka představení s přestávkou cca 2 hodiny

Premiéra 10. 4. 2000

 

Objednávka představení

osoby a obsazení

Ríša Václav Vydra
Petra Týna Průchová nebo Barbora Petrová
Dana Jana Boušková
1.herec Vilém Dubnička nebo Michal Štěrba
2.herec Antonín Procházka nebo Viktor Limr
biletářka Ida Sovová
Alexandra Barbora Vágnerová
herečka Nina Urbánková

Režie Antonín Procházka
(Autor je považován za nejúspěšnějšího českého dramatika současnosti.)

Scéna Karel Glogr
Kostýmy Lenka Tesařová
Dramaturgie Marie Caltová
Pohybová spolupráce Bohumila Mejcharová
Technická spolupráce Aleš Hanzlíček, Jiří Beneš

produkce
Agentura HARLEKÝN s.r.o.
Václav Hanzlíček

foto Roman Richtárech www.provist.cz  a  Radek Lorenc

V hlavní roli divák

Divadelní diváci! Jak zvláštní a nevyzpytatelné společenství! Každý z nich si nese do divadla svoje úzkosti, radosti, starosti i naděje. Řada individualit, které spojuje setmělý sál hlediště a dění na jevišti. Divadlo může zasáhnout emocionálně nebo také ukrutnou nudou. Škála mezi těmito krajními polohami má nekonečně variant. Sepětí mezi jevištěm a hledištěm se měn představení od představení. Je předvídané a nepředvídatelné zároveň.

Jak už naznačuje titul Věrní abonenti, do tohoto prostředí divadla umístil Antonín Procházka děj naší komedie. Vychází, podle jeho vlastních slov, ze skutečné události. "Bývalá pokladní paní Villová mi vyprávěla, jak jedni manželé, kteří léta chodili do divadla, propásli výměnu legitimace. Dostali sice abonentky, ale každý na jiné straně řady. A ten pán se zamiloval do své nové sousedky. A tak mě napadlo, jak se asi ten jejich vztah během sezóny vyvíjel a jestli na to měly vliv i hry, které se odehrály na jevišti."

Hlavní postavou je divák Ríša. Není náhodným divákem, ale tím, kterého abonentní legitimace opravňuje k pravidelným návštěvám divadla. Prizmatem jeho pohledu sledujeme nejen situace způsobené změnou sedadel, ale i jak divadlo prostupuje jeho životem. Vytržení ze zaběhnutého světa jistot do lákavého, ale nebezpečného citového dobrodružství se s děním jeviště organicky prolíná. Divadlo se stává osobním prožitkem, osobní prožitek divadlem. Propojení zlomku Ríšova osudu s divadelními scénami umožňuje rozehrání široké škály hravosti, fantazie a humoru.

Marie Caltová

Ríša - ukázka ze hry

"Jezdíme v autě, vyděláváme, snídáme, platíme složenky a občas - alespoň někteří - sníme. Většinou jen krátce, ale i těch pár vteřin je důležitých. Protože sny jsou tady od toho, abychom své bláznivé představy nemuseli doopravdy prožívat. No a život je tu asi proto, abychom se ze svých iluzí měli kam vracet."

na začátek stránky